4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
1 2 3 4 5 6 7 8 9
1 2 3

Gebeliğin 19. Haftası: Bebeğinizin Gelişimi

  • Ekstra yumurtalar. Bebeğiniz kızsa, minik üreme sistemi şimdiden hazır. Vajina, rahim ve fallop tüpleri yerli yerinde, yumurtalıklarda 6 milyondan fazla ilkel yumurta hücresi bulunuyor. Doğduğunda bu sayı 1 milyon civarına düşecek.
  • Erkek üreme organları şekilleniyor. Bebeğiniz erkekse, testisleri şekillendi ve gebeliğinizin 10. haftasından itibaren testosteron salgılamaya başladı. Dış üreme organları ise gelişmeye devam ediyor.
  • İkinci cilt. Bu dönemde cilt, verniks kazeoza denilen mumsu bir tabaka üretmeye başlar. Cilt, ölü hücreler ve lanugo (vücudu kaplayan ince tüyler) tarafından salgılanan verniks, bebeğinizin cildini amniyotik sıvı içinde yüzüyor olmasının yarattığı etkilerden korur. Doğumdan önce çoğu yok olacak olsa da, prematüre bebekler doğduklarında vücutları hala epey verniksle kaplıdır.
  • Bebeğin uyku döngüsü. Gebeliğinizin 19. haftası civarında bebeğiniz daha düzenli uyuyup uyanmaya başlar ve hareket ya da seslere uyanabilir.
  • Yeni tırnaklar. Bebeğiniz ayrıca daha yeni şekillenen el ve ayak parmaklarında minik tırnaklar geliştiriyor.

Bebeğiniz 19 Haftalıkken Ne Kadar Büyük?

19. haftada bebeğiniz bir mango büyüklüğünde, yaklaşık 18 cm uzunluğunda ve 185-225 gram arası ağırlıktadır. Bu hafta (ya da yakında) doktor kontrolünüz varsa, doktorunuz bebeğinizin gelişimini kontrol etmek için, rahim boyunuzu ölçecektir.

embryoimage-week19-700_no_text

Gebeliğin 19. Haftasında Anne Vücudu

Gebeliğinizin 19. haftasında, kaç aylıksınız? Artık 5. ayın ortasındasınız. Gebeliğinizin bu noktasında, karnınız büyürken biraz daha ağrı ve acı hissedebilirsiniz ve ayaklarınız bir miktar şişebilir. Ya da belki baş dönmesi, burun tıkanıklığı ve bel ağrısı yaşayabilirsiniz. Yine de bebeğiniz büyüyüp hareketlenmeye başladıkça içinizde hissedeceğiniz kıpırtı ya da bir tekme, sizi çok heyecanlandıracak.

Gebeliğin 19. Haftası: Sizdeki Belirtiler

  • Komik surat. Burun, yanaklar ya da alında “gebelik maskesi” ya da gebelik lekesi (kloazma) denen koyu lekeler, gebelikte sıkça görülür. Gebelerin bir kısmını etkileyen bu lekelerin sorumlusu, hormonlardır. Ayrıca karnınızdan leğen kemiğinize kadar uzanan koyu çizgi linea nigra’nın da sorumlusu gebelik hormonlarıdır. Hem gebelik lekesi hem de linea nigra, doğumdan sonra yavaş yavaş kaybolur. Güneş cildinizdeki pigmentleri koyulaştırabileceği için, güneşe çıkarken koruyucu krem kullanmayı ya da gölgede kalmayı ihmal etmeyin.
  • Yuvarlak bağ doku ağrısı. Rahminiz büyüdükçe, onu destekleyen yuvarlak bağ doku da esner. Bazen esneyen bu bağ dokular, karnınızın alt bölgesinde, genellikle tek taraflı keskin bir acı ya da hafif bir ağrıya neden olabilir. Bu durum muhtemelen duruşunuzu değiştirdiğinizde ya da aniden kalktığınızda daha belirgindir. Genellikle rahatlama için en çok dinlenme önerilir. Ağrıya ateş, titreme, ağrılı idrar, kanama ya da ağrının sıklaşması eşlik ederse, mutlaka doktorunuzu arayın.
  • Sırt ağrısı. Sırt ağrısı özellikle de gebeliğin yarısından itibaren, en sık rastalanan gebelik şikayetlerindendir. Bunun nedeni, büyüyen rahminiz ve vücudunuzda yaşadığınız hormonal değişimlerdir. Ağırlık merkeziniz değiştikçe, genişleyen rahminiz sırt kaslarınızı zorlar. Ağrıyı hafifletmek için, sırt kaslarını esnetici ve güçlendirici egzersizler yapmak, karnınızı destekleyen giysiler giymek ve kasları rahatlatmak için yakı bandı kullanmak gibi önlemler alabilirsiniz.
  • Burun tıkanması ve burun kanaması. 19. hafta civarında burnunuz tıkanabilir ya da akabilir. Hormon seviyeniz yükseldiği için fazladan kan yapan vücudunuz, burnunuzdaki mukoza zarının şişmesine, bu da burun tıkanıklığı, hatta burun kanamasına neden olabilir.
  • Baş dönmesi. Gebeliğinizin bu aşamasında baş dönmesi ya da hafif bir sersemleme hissedebilirsiniz. Kendinizi bayılacak gibi hissederseniz, uzanın ve vücudunuzu susuz bırakmayın.

Gebeliğin 19. Haftası: Göz Önünde Bulundurulması Gerekenler

  • Hareketlenin. Egzersiz hem sizin hem bebeğinizin yararınadır, ancak aşırıya kaçmamak kaydıyla. Yürüme, yüzme, hatta yoga ya da pilates, gebelik boyunca harika seçeneklerdir. 19. hafta, sırt kaslarını güçlendirmeye başlamak ve aynı zamanda stres seviyenizi azaltıcı genel egzersizler yapmak için iyi bir zamandır. Gebelik sırasında yapacak doğru sporu bulmak için, doktoronuzla konuşun.
  • Deliksiz uyku. Büyüyen karnınız, iyi bir gece uykusuyla aranıza girebilir. İkinci trimesterden sonra sırt üstü uyumak, omurganız ve sırt kaslarınıza yük bindirirerek ana kan damarlarınızı sıkıştırabilir. Bu da başınızın dönmesine neden olabilir. Bacaklarınızı kıvırıp dizlerinizin arasına yastık koyarak yan yatmaya çalışın. Ayrıca karnınızın altına da yastık koyabilirsiniz. Geceleyin uyanıp kendinizi sırt üstü yatarken bulursanız, yeniden yan dönün. Gebelikte uyku hakkında daha fazlasını öğrenmek için tıklayın.

Gebeliğin 19. Haftası: Doktorunuza Danışın

  • Gebeliğinizin 19. haftasında, eğer bebeğinizin gelişimiyle ilgili endişeleriniz varsa, doktorunuza bebeğinizin pozisyonu ebatlarını sorun.
  • Gebeliğinizin bu aşamasında, doktorunuza sizin için en doğru egzersiz planı hakkında danışın.
  • Karn��nızda ya da sırtınızda şiddetli bir ağrı, özellikle de ek olarak ağrılı idrar ya da ateş gibi rahatsız edici belirtiler varsa, doktorunuza haber verin.

Gebeliğin 19. Haftası: Kontrol Listesi

Dışarı çıkacaksanız güneşten koruyucu krem kullanın ya da gölgede kalın.

Doktorunuzla egzersiz programınız hakkında konuşun.

Özellikle yuvarlak bağ ağrısı çekiyorsanız, sıkça dinlenin.

Çocuk doktorunuzu araştırmaya başlayın.

Hafta hafta gebelik hakkında daha fazla ipucu için, kaydolun.

19 haftalık gebelik: Kontrol listesi

Hafta hafta gebelik ile ilgili ipuçları için üye olun:

Dışarı çıkacaksanız güneşten koruyucu krem kullanın ya da gölgede kalın.

Doktorunuzla egzersiz programınız hakkında konuşun.

Özellikle yuvarlak bağ ağrısı çekiyorsanız, sıkça dinlenin.

Hafta hafta gebelik ile ilgili ipuçları için üye olun: