Bebeklerin uyuma düzenleri daha anne karnındayken başlar. Anne karnında 6 aylık bebek yani fetusta hareketli uyku (vücut hareketlerinin eşlik ettiği) saptanabilirken, 7. aya doğru sakin uyku (vücut hareketlerinin olmadığı ancak arada bir sıçramaların olduğu, gözlerin kapalı ve hareketsiz olduğu, kalp atışları yavaşlamış) ortaya çıkmaya başlar.  Hamileliğin 8. aylarında ise hareketli ve sakin uyku dönemleri birbiri ardına gözlemlenmeye başlanır.

Yenidoğan bebek kaç saat uyur?

Yenidoğan günde ortalama 16 saat süreyle, yani oldukça uzun bir süre uyur. Ancak 20 saat uyuyan bebekler de vardır, 14 saat uyuyanlar da. Her iki durum da normaldir. Yenidoğanların gece/gündüz düzenleri de yoktur. Uykuları 3-4 saatlik süreler şeklinde olur. Genellikle, uykuya daldıktan sonra hareketli bir uyku ve arkasından sakin bir uykudan oluşan periyodlar şeklinde uyurlar.  Her periyot 50-60 dakika kadar sürer. Tüm uyku süresinin yarısı hareketli uyku şeklinde geçer.

icon-Prima-buton

Bebek nasıl uyutulur?

Bebeklerde uyku düzeni, 1 ay ile 6 ay arasında başlar ve bebeklerin uykuları yavaş yavaş erişkin uykularına benzer. Gece/gündüz düzeni yerleşmeye başlar. Gün içinde toplam 17-20 saat uyuyabilir. Gece uykuları uzamaya başlar ve 1 aylık bir bebek gece kesintisiz  6 saat bile uyuyabilirken, 3-6 aylık bir bebeğin gece uykusu 9 saat, 6 ay -1 yaş arasındaki bebeğin ise 10-12 saat olabilir. Bebekler genellikle 6 aya kadar gece uyanıp beslenmek isteyebilirler. Daha sonrasında ise, çoğunlukla gece beslenmesine ihtiyaç duymazlar. Ancak yine de uykuları çok hassas olduğu için, uyku siklüsleri arasında kolaylıkla uyanabilirler. Bu uyanmalar her zaman açlık anlamına gelmez. Bebeklerde uyku problemleri için doktorunuza da danışıp, tavsiyeleri doğrultusunda bu saatlerde emzirip emzirmeme konusunda karar alabilirsiniz. Ancak tek başlarına da tekrar uyuyamayabilecekleri için, onları yataktan çıkarmadan, dokunarak ve sakin bir sesle konuşarak rahatlatabilir ve tekrar uykuya dalmalarını sağlayabiliriz.

6 ay ile 4 yaş çocukları gittikçe daha kısa süreler uyurlar. Altı ay civarında gün içinde 3 kez uyurken, 1 yaşa doğru gün içinde iki, 1,5 yaşında ise 1 kez uyur. Yine 6 ay civarında günde, ortalama toplam 15 saat uyurken, iki yaşına doğru 13-14 saat, üç yaş ile beş yaş arasında 12 saat uyurlar.

icon-Prima-buton

4 yaş ile 12 yaş arasında uykuya dalışlar çok daha hızlı olmaya başlar. Uykular da çok daha derindir. Ancak yine de, 5 yaş civarında 5 çocuktan biri, gecede en az bir kez uyanmaktadır. Bu yaş aralığında, uyku süreleri 12 saatin altına iner. Bu dönemde bazı uyku problemleri, gece korkuları veya uyurgezerlik gözlemlenebilir.

Ergenlik çağındaki gençler gece geç uyumayı tercih ederler. Aslında bu durum hormonal değişikliklere de bağlıdır ve oldukça fizyolojiktir. Okul saatlerinin de hayatlarına girmesiyle, 12-18 yaş arasında toplam uyku süreleri 2 saat daha kısalır. Aslında bu dönemde daha çok uyumaya ihtiyaçları olduğu ve yeterince uyumadıkları için kronik bir uyku eksikliği ile karşı karşıyadırlar. Bu durum, dikkat eksikliği, gün içinde uykulu olma, bir konuda konsantre olamama ve okulda başarısızlık ile daha belirgin hale gelir.

Uyku sırasında hem fiziksel yorgunluk hem de sinirlerin yorgunluğu giderilir. Derin uyku sırasında büyüme hormonunun salgılandığı gösterilmiştir. Derin uykuların yaşanmadığı durumlarda, büyüme hormonu salgılanmamaktadır. Büyüme hormonu, hem büyümeye katkıda bulunmakta, hem de hücre ve dokuların yenilenmesini sağlamaktadır. Derin uyku sırasında salgılanan bir başka hormon da prolaktin'dir. Prolaktin de bizi enfeksiyonlara karşı koruyan bağışıklık sistemini destekleyen bir hormondur. Uyku, daha ilk aylardan itibaren sinir hücrelerinin birbirleri ile iletişimini ve düzen içinde çalışmasını destekler. Gün içinde öğrenilenlerin hafızada kalmasına ve bir düzene sokulmasına katkıda bulunur.

icon-Prima-buton