Aches-and-pains_605x240

Gebelikte A’dan Z’ye Vücut Ağrıları ve Sancıları

En sorunsuz hamilelikte bile gebeliğin getirdiği vücut ağrıları ve sancılı durumlar olur. Neyse ki bu rahatsızlıklardan bazıları hamileliğiniz ilerledikçe kaybolurken, diğer ağrı ve sancılar rahatlıkla giderilebilir. Sırt ağrısından varise kadar, gebelik boyunca yaşayabileceğiniz sık rastlanan ağrı ve şikayetler hakkında hem daha fazlasını öğrenmek hem de daha rahat ve ağrısız bir gebelik için neler yapabileceğinizi bilmek için, okumaya devam edin.

Sırt Ağrısı

Gebelik Sırasında Kramplar

Diş Ağrı ve Hassasiyeti

Baş Ağrıları

Mide Yanması ve Hazımsızlık

Bacak Krampları

Karnın Alt Kısmında Ağrı

Sinir Sıkışması

Bilekler ve Ayaklarda Şişme

Göğüslerde Şişme ve Hassasiye

Varis ve Hemoroid

Doktora Ne Zaman Gitmek Gerekir: Normal Olmayan Ağrı ve Sancılar

Sırt Ağrısı

Sırt ağrısının en yaygın nedeni, bebeğiniz ağırlaştıkça sırt kaslarınızın zorlanmasıdır. Ağırlığınız vücudunuzun ön kısmına doğru kaydıkça, dengenizi arkaya doğru eğilerek sağlamaya çalışabilirsiniz. Bu da sırt kaslarınıza fazladan baskı yaparak ağrı, gerilme ve sancıya neden olabilir. Gebelik süresince karın kaslarınız da esneyip zayıflayabilir, böylece beliniz ve omurganız, ihtiyacı olan desteği alamayabilir. Gebelik hormonları da vücudu doğuma hazırlarken kemiklerinizi bir arada tutan bağ dokularını, özellikle de pelvis eklemlerindeki bağ dokularını gevşeterek gebelik bağlantılı sırt ağrılarını artırır.

Ama üzülmeyin, çünkü ayakta durur, oturur ya da hareket ederken vücudunuzun duruşunu doğru ayarlayarak ağrınızı azaltmak için önlem alabilirsiniz. Ayrıca:

  • Tabanı sağlam, alçak topuklu ayakkabılar giyin.
  • Sırtınızı desteklemek için iyi bir yatak edinin.
  • Eğilmek yerine dizlerinizi bükün.
  • Yan yatın, bacaklarınızın arasına ve karnınızın altına ekstra destek için yastık yerleştirin.

Düzenli egzersiz size anında ağrı kesici etki yapmayabilir, ancak sırt kaslarınızı güçlendirmek sırt ve bacaklarınızı destekleyerek uzun vadede bel ağrınızı hafifletir. Hamileyken yapabileceğiniz en doğru egzersizleri bulmak için doktorunuzla konuşun. Ayrıca fikir vermesi için gebelik sırasında egzersiz ipuçları yazımıza göz atabilirsiniz. Unutmayın, küçüğünüz doğduğunda sırtınıza artık eskisi kadar yük binmeyecek ve kendinizi çok daha iyi hissetmeye başlayacaksınız.

Gebelik Sırasında Kramplar

Hamilelik sırasında kramplarınız olabilir. Gebeliğin sonlarına doğru alıştırma sancıları ya da ilk ayınızda hafif kramplar yaşayabilirsiniz.

Bebeğin ana rahmine düşmesinden yaklaşık iki hafta sonra, döllenmiş yumurta rahim içerisine yerleşirken hafif bir kanamayla birlikte hafif bir kramp hissedebilirsiniz. Bu, “yerleşme kanaması” olarak bilinir. Ayrıca, rahim çevresindeki gerilmiş bağlar nedeniyle pelvisinizde keskin ya da kas spazmı gibi bir ağrı hissedebilirsiniz. Yuvarlak bağ ağrısı hakkında daha fazlasını bu yazıda okuyabilirsiniz.

İkinci üç ayın sonlarına doğru ve üçüncü üç ayda Braxton Hicks kasılmaları olarak bilinen ve doğuma yaklaştıkça şiddetlenebilen alıştırma kasılmaları yaşayabilirsiniz. Braxton Hicks kasılmaları genellikle yürüyüş yaptığınızda ya da dinlenmek için uzandığınızda kesilir, ama kasılmalar güçlenip sıklığı artarsa, başka bir doğum belirtisi olup olmadığına dikkat edin ve endişe duyuyorsanız doktorunuzla iletişime geçin. Braxton Hicks kasılmaları canınızı biraz yakabilir, ama tamamen normaldir. Bunları sadece büyük gün için alıştırma yapmak gibi düşünebilirsiniz.

Diş Ağrı ve Hassasiyeti

İkinci üç ay civarında dişlerinizi fırçalarken diş etlerinizde hassasiyet hissedebilirsiniz, hatta bir miktar kanama da yapabilir. Hamilelik, hafif bir diş eti hastalığı olan diş eti iltihabı gibi sorunlara neden olabilir. İltihabın yanı sıra şişme, kızarıklık ve dişlerinizi fırçalarken kanama da yaşayabilirsiniz. Ayrıca gebeliğinizin ilk dönemlerindeki kusmalarınızın neden olduğu, dişleri destekleyen, yumuşak dokuyla kemiklere zarar veren, dişlerin aşınması ve çürümesine neden olan diş eti enfeksiyonu periodontite de dikkat etmelisiniz.

Diş etlerinizde hassasiyet olsa bile, dişlerinizi günde iki kez fırçalamanız ve diş ipiyle temizlemeniz önemlidir. Son altı aydır bir dişçiye görünmediyseniz ya da diş etlerinizde hassasiyet ya da ağrı gibi bir sorun yaşıyorsanız, dişçinizden randevu alın. Bu arada dişlerinizi tuzlu suyla çalkalayarak ve diş fırçanızı daha yumuşak bir fırçayla değiştirerek rahatsızlığınızı bir nebze azaltabilirsiniz.

Baş Ağrıları

Gebelik hormonlarının artışıyla östrojen ve progesteron, beyindeki baş ağrısına neden olan kimyasalları tetikleyebilir. Hemen bir ağrı kesici içerek çözme fikri çekici olsa da, doktorunuza mutlaka danışmalısınız. Gebelik sırasında aspirin genellikle önerilmemektedir, ancak doktorunuz ağrıyı hafifletmeye yardımcı olacak bazı parasetamoller ya da başka bir ilaç önerebilir. Ayrıca ağrıyla baş etmek için aşağıdaki seçenekleri de deneyebilirsiniz:

  • Soğuk kompres yapın
  • Gevşemeye çalışın
  • Geçmişte de baş ağrınızı tetikleyen yiyecek ya da koku gibi şeylerden kaçının
  • Daha fazla uyuyun
  • Hafif egzersizler yapın
  • Stresten uzak durun
  • Düzenli beslenin

Mide Yanması ve Hazımsızlık

Özellikle ilk ve üçüncü üç ayınızda gebelik hormonlarınız, yemek borunuzla mideniz arasındaki kapakçığı gevşeterek, mide asidinizin geri kaçmasına ve böylece mide yanmasına neden olur. Mide yanmasının önüne geçmek için, yemek yedikten sonra ideal olarak üç saat boyunca, uzanmaktan kaçının. Bu yüzden akşam yemeğinizi yatmadan önce değil, akşam erken saatte yemek iyi bir fikirdir. Yine de gece mide yanması yaşıyorsanız, düz yatmamak için yatağınızla bazanız arasına baş kısmı yükseltecek bir destek koyabilirsiniz; tek başına yastık etkili olmayacaktır.

Mide yanmasının önüne geçmek için ayrıca kızarmış, baharatlı yiyecekler, asitli meyveler, çikolata gibi belli bazı gıdalardan uzak durabilir, az az ve sık yiyebilirsiniz.

Bacak Krampları

Bacak krampları, gebeliğin ikinci üç ayı ve üçüncü üç ayında en sık rastlanan ağrılardan biridir. Bu baldır ve ayaklardaki kas kasılmaları genellikle geceleri gelir ve sebebi de belirsizdir.

Gece yatmadan önce birkaç esneme hareketi yaparak, fiziksel aktivitelerinizi ihmal etmeyerek ve gün boyunca bol sıvı alarak gebelikte krampların önüne geçebilirsiniz. Destekli rahat ayakkabıların da yardımı dokunacaktır. Bacaklarınızda krampla uyanırsanız, ayaklarınızı bir yukarı bir aşağı, bükerek kaslarınızı esnetebilir, ağrıyı hafifletebilirsiniz. Ayrıca ılık bir duş almak ya da kaslara masaj yapmak da kendinizi daha iyi hissetmenizi sağlayabilir.

Karnın Alt Kısmında Ağrı

Gebelik sırasında rahminiz büyüdüğü için, onu tutan bağlar da gerilir. Bu bağlar, yuvarlak bağlar olarak bilinir ve gerildikçe karnın alt bölgesinde kas spazmı gibi keskin, kısa sancılara neden olabilir. Bazen ağrı kolayca geçmeyebilir ve her iki tarafta da ortaya çıkabilir. Bu ağrı endişelenecek bir şey değil, bebeğiniz geliştikçe hissedeceğiniz bir tür “büyüme ağrısı”dır. Sadece bebeğinizin büyüdüğü anlamına gelir.

Her zaman olduğundan biraz daha yavaş hareket ederek, yatak ya da sandalyeden ani kalkmayarak bu gebelik ağrılarının önüne geçebilir, onları hafifletebilirsiniz. Ani hareketlerden kaçınmaya çalışın. Rahminize binen yükü biraz olsun hafifletmek de ağrıyı ve rahatsızlığı azaltabilir, o yüzden ılık bir küvete uzanmayı ya da biraz yüzmeyi deneyin. Bunun için hamile kemeri ya da bel destek bandı da kullanabilirsiniz.

Sinir Sıkışması

Bebeğiniz büyüdükçe kilo artışı ve vücudunuzun su tutması, sinir yollarının şişmesi ve sinirlere baskı yapmasına neden olabilir. Bu da kemikler, tendonlar, kaslar ve kıkırdak gibi çevre dokular sinire baskı uyguladığında, sinir sıkışmasıyla sonuçlanır. Sinir sıkışması, vücudun farklı bölgelerinde gerçekleşebilir ve bulunduğu bölgeye bağlı olarak farklı hissettirir. Örneğin el bileğinizdeki sinirin sıkışmasıyla oluşan karpal tünel sendromu, el ve bileğinizi hissizleştirirken, omurganızdaki bir sinirin sıkışması, bel fıtığında olduğu gibi, keskin bir ağrı hissetmenize neden olur. Dinlenmek dışında yapabileceğiniz çok fazla bir şey yoktur. Ağrınız geçmezse doktorunuzla görüşebilirsiniz.

Bilekler ve Ayaklarda Şişme

Bilekler ve ayaklarda şişmeye gebeliğin son aylarında çok sık rastlanır. Bunun nedeni vücudunuzun daha fazla su tutması ve büyüyen rahminizin damarlara baskı yapmasıdır. Böylece sıvı kanı terk edip çevre dokulara doğru hareket eder ve şişmeye neden olur. Buna gebelik hormonlarını da eklerseniz, kendinizi ayaklarınız ve bilekleriniz şişmiş halde bulursunuz. Şişmeler doğum sonrasında geçecektir, o zamana kadar daha rahat etmek için şunları yapabilirsiniz:

  • Ayakta kalmayın ve bacaklarınızı yüksekte tutun.
  • Kanı kalbe geri getiren toplardamarlar üzerindeki baskıyı almak için, sol tarafınıza dönerek uyumaya çalışın.
  • Varis çorabı giyin.
  • Fiziksel olarak aktif olun.
  • Geniş kıyafetler giyin.
  • Ayaklarınızı soğuk suya batırın.
  • Bacaklarınızdaki dokuları sıkıştırmak için ayakta durun ya da bir havuzda yürüyün.

Göğüslerde Şişme ve Hassasiyet

İlk üç ayınızda hormon değişiklikleri göğüslerinizin ağrıması, hassaslaşması ve şişmesine neden olabilir. Neyse ki bu rahatsızlık muhtemelen vücudunuz gebelik hormonlarının artışına uyum sağladıktan sonra birkaç hafta içinde geçecektir.

Varis ve Hemoroid

Bazı kadınlarda gebelikte varis görülebilir. Gebelik sırasında bacaklarınızdan pelvis bölgenize kan akışı azalırken, genel kan hacminiz artar, bu da damarlarınıza baskı yapar. Progesteron da ayrıca damarların genişleyip açılmasına neden olarak varis oluşumunu destekler..

Vajinada da görülebilen varisli damarlar, sızı ve şişme yapar. Veya anüs çevresi ve rektumun alt kısmında, bilinen adıyla hemoroid olarak görülürler. Hamilelik sırasında hormonlarınızı ya da dolaşımınızı kontrol edemeseniz de varisli damarların etkilerini aşağıdakileri uygulayarak azaltabilirsiniz:

  • Bulduğunuz her fırsatta oturup ayaklarınızı yukarı kaldırın.
  • Ayaktayken sık sık pozisyon değiştirin.
  • Gebelik kilonuza dikkat edin - gebelikte kilo kontrolü hakkında daha fazlasını burada okuyabilirsiniz.
  • Dizlerinizi ya da bacaklarınızı sıkıştırmayan varis çorapları giyin.
  • Hemoroidden kaçınmak için bol sıvı alın ve öğünlerinize lifli gıdalar ekleyin.

Doktora Ne Zaman Gitmek Gerekir: Normal Olmayan Ağrı ve Sancılar

Gebelikte yaşayacağınız vücut ağrıları ve sancılarının çoğu tamamen normaldir, ancak daha ciddi bir duruma işaret eden başka birkaç belirti de bulunmaktadır. Örneğin, baş ağrısının eşlik ettiği üst karın bölgesi ya da omuz ağrısı hissediyorsanız, preeklampsi olmadığından emin olmak için doktorunuzu görmeniz gerekebilir. Ya da ilk üç ayınızda vajinal kanamanın eşlik ettiği şiddetli karın veya pelvis ağrısı çekiyorsanız, dış gebelik belirtisi olabilir. Herhangi bir sorundan şüphe duyuyorsanız, doğru tavsiye için doktorunuza danışmalısınız.

Gebeliğinizin bir döneminde, muhtemelen birden fazla kere ağrı ya da sancı çekebilirsiniz, ama bunlar genellikle tamamen normaldir ve bebeğiniz doğar doğmaz tamamen yok olurlar. Gebelik, küçük bebeğinizle inişli çıkışlı geçecek maceranızın ilk adımıdır.

Bunları okudunuz mu: